Dags för Skånes bönder att inse sin rockstjärnestatus | Jens Almqvist

Dags för Skånes bönder att inse sin rockstjärnestatus

4:e oktober, 2021
Featured

Cyklar överlastade med lokalproducerad mat är ett nytt inslag i vår stadsmiljö. Det prunkar på cykellederna av kål och sallad som hänger ut från styren och pakethållare. Stimmet av cyklister har varit på Rekoring och shoppat. Där köpte jag potatisen Cherie i torsdags. Nötig med inslag av syrlighet och skogssvamp. Nu kokar den i rikligt saltat vatten och jag älskar hur det känns att veta saker om den. Som att bonden heter Angelica och att hon odlar giftfritt i Skåne.

Rekoring är en plattform för handel mellan producenter och konsumenter som drivs och organiseras med ideella krafter. Säljaren annonserar sina varor på Facebook och köparen gör en förbeställning. Varorna ska vara lokalproducerade. De möts på en plats i stan där varorna byter händer. Genialt i all sin enkelhet.

Sommaren 2021 var något av en all time high för gårdsbutiker och Rekoringar – allt tog slut. Som fenomen kan Rekoring närmast beskrivas som en folkrörelse och som sådan har den förmågan att väcka engagemang och sprida sig som en löpeld från stad till stad. Vad är det då denna folkrörelse vill förändra? Vad är budskapet? Närmast till hands ligger en kritik av de etablerade livsmedelskedjornas utbud. En kritik som manifesteras vecka in och vecka ut på parkeringsplatser runt om i Skåne och Sverige.

Symbolvärdet är stort för Rekoring visar att det finns ett stort intresse av att sälja och köpa mat som inte får utrymme i butikshyllorna. Trots succén är dock Rekoringarnas andel av den totala matförsäljningen försvinnande liten. Så pass liten att den knappt går att mäta. I vardagen är det få som kan sköta sin veckohandling på det här sättet. Det är klyddigt att klicka runt på Facebook och priserna är premium. Och även om alla ville och kunde hade maten inte räckt till.

Flera aktörer vill nu etablera mer användarvänliga versioner och stå redo när efterfrågan på närproducerat sprider sig till den breda allmänheten. Några sådana företag är Malmöbaserade Mylla och Stockholmsbaserade Planet Zero. Är företagens intresse ett tecken på att Rekoring är det första steget på väg mot något mycket större? Jag tror det. För jag kan inte komma ifrån känslan av att det är något som sjuder i vårt matlandskap.

Kanske är det så att vi bevittnar starten för matens indiepop-scen. Stjärnorna är bönderna och råvarorna medan hemmakockarna är de trånande fansen. Rekoring är en punkkonsert i Södra Sandby. Jag står där skrikande i publiken, går ut, låser upp cykeln och vinglar hem igen.

Precis som i musikbranschen byggs ekonomiska och sociala relationer mellan fans och stjärnor. Det ger bönderna möjlighet att utveckla sin verksamhet i direktkontakt med kunderna och höra publikens jubel när de spelar en hit. En hit som Cherie. I det samspelet utvecklas utbudet av svenskproducerat kött, grönsaker, frukt och bär.

Det är en svåröverträffad win-win-situation som är bra för alla, även för de som inte handlar på Rekoring. För lantbrukarna är det rimligtvis förvirrande att vakna en morgon och inse sin egen coolhet. För dem gäller det att vara uppmärksamma, att lära sig förstå sin position och agera med stolthet och självförtroende som de stjärnor de är.